Uit de nieuwsbrief Interval van Huismuziek Twente

 

                      Uitnodiging Samenspeeldag 6 april 2019

 

 

                                                                  

schooltje

 

Op 6 april 2019 belegt Huismuziek Twente een samenspeeldag in de Schole van Oele, in het buitengebied van Hengelo, adres Vöckersweg 24, 7554 RK Hengelo.

Blokfluitiste en docente Anna Stegmann heeft deze dag de muzikale leiding, de eerste keer dat zij bij Huismuziek Twente te gast is. Anna, afkomstig uit Münster, studeerde blokfluit in haar geboortestad en in Kassel, waarna ze aan het Conservatorium van Amsterdam haar studies afrondde. Zij is mede-oprichter van Ensemble Odyssee dat zich richt op barokmuziek en ze speelt in The Royal Wind Music, een groot ensemble voor renaissancemuziek. Anna geeft les aan de Royal Academy of Music in Londen, maar geeft ook graag workshops voor amateurs, zoals ze die gaf aan leerlingen van de Kaliber Kunstenschool in Enschede. Anna is mede-organisator van het tweejaarlijkse festival Open Recorder Days Amsterdam. Meer over Anna vind je op https://www.annastegmann.com.       

 

anna

                                                                                                                                                                                            

Anna heeft een mooi programma voor ons samengesteld. Volgens haar gaat het helemaal prachtig klinken wanneer we ook instrumenten gebruiken die buiten ons gebruikelijke assortiment liggen! Gevraagd dus: iemand (of meer mensen!) met een c-basblokfluit, iemand die een stukje sopraninoblokfluit lekker wegspeelt, en wie oh wie kan er op een Paetzold-contrabas uit de voeten? Prachtige uitdagingen, toch? Anna brengt zelf haar Paetzold mee. Met een c-bas en een Paetzold zitten we in de lage stemmen, dat is overduidelijk, dus het zou prachtig zijn wanneer er ook gamba en cello te horen zijn!

                                                 Het programma

Thomas Crecquillon - Un gay Bergier

Johann Sebastian Bach: Twee koralen en een koraalprelude

- Jesu, meine Freude - Herzlich tut mich verlangen 

- Jesus bleibet meine Freude

Volksliedje uit Venetië - La Gondoletta

 

                                     De dagindeling ziet er als volgt uit:

10.00 uur – 10.30 ontvangst

10.30 uur – 11.45 samenspelen

11.45 uur – 13.00 korte pauze

13.00 uur – 13.30 lunchpauze   Voor heerlijke soep wordt gezorgd.

13.30 uur – 14.45 samenspelen

14.45 uur – 15.00 korte pauze

15.00 uur – 16.00 samenspelen

Afsluiting

 

Het maximale aantal deelnemers is 40, dus geef je snel op!.

De kosten voor deze dag zijn €15, te voldoen aan de zaal.

Opgave voor 25 maart bij: Erna Hilgerink,  E-mail; b.hilgerink@home.nl

Graag vermelden: naam, adres, telefoonnr. en welk(e) instrument(en) je bespeelt. Denk daarbij ook aan de sopranino en de c-bas!

 

Interval februari 2019

 

Wat is geweest…

 

Nieuwjaarsbijeenkomst, 12 januari 2019

Dit jaar spelen we niet in het historische Stift in Weerselo maar in het Kulturhus in Borne. Die voor mij nog onbekende locatie ligt boven een parkeergarage die de Bijenkorf heet. Je kunt er gratis parkeren en zonder nat te worden naar binnen. De zaal beneden is prettig ruim. Na ontvangst met kniepertjes, thee, koffie en Glühwein heet Louise ons en Gerrit Baas van harte welkom. Gerrit heeft veel ervaring met muziek en het dirigeren van koren en hij vervangt nu Maaike Dessens. De muziek is wel uitgezocht door Maaike en zij verzorgde ook de indeling en bezetting. Louise wenst iedereen een gelukkig, muzikaal en gezond nieuw jaar. Gerrit begint met Buxtehude, het Kyrie. Stem voor stem worden we degelijk voorbereid op het samenspel, met een mooi resultaat. Meteen ben ik de grijze grauwe wereld van buiten vergeten. Dan snuffelen we aan La Rondinella van JohnWard, dat iets te pittig blijkt. Voor de Echo Song van Orlando di Lasso verandert Gerrit de opstelling in twee koren, of zo je wilt twee orkesten. In die opstelling beginnen we ook aan Praetorius‟ Allein Gott in der Höh sei Ehr. De pauze is vol van gezellig geroezemoes en natuurlijk worden er onderling zaken geregeld. Het Ad Hoc-Ensemble spreekt hier bijvoorbeeld nieuwe samen-speeldata af, als start voor het nieuwe jaar. Ter afsluiting pakken we terug naar Di Lasso‟s Echo Song, leuke muziek die al aardig begint te klinken. Na het spelen bedankt onze voorzitster Gerrit voor het invallen en overhandigt hem een flesvormige attentie. Het muziek jaar 2019 is mooi begonnen!

nieuwsbrief                           nieuwsbrief

 

 

Kerstmuziekmiddag, 15 december 2018

De deelnemers aan de Kerstmuziekmiddag in de Stefans-Hof in Borne werden ontvangen met een welkomstwoord van onze voorzitter Louise van Haaften en met een lekkere kop koffie of thee en een heerlijk stukje kerststol. Dat laatste lieten wij ons eerst goed smaken, voordat wij met dirigent Ronald Moelker aan de slag gingen. Hij verzekerde ons dat de Herdertjes vanmiddag niet langs zouden komen, maar dat wij muziek zouden gaan spelen rondom het lied A solis ortus cardine, een hymne die gezongen wordt tijdens de Lauden in de kersttijd. Deze hymne is door diverse componisten op heel verschillende manieren muzikaal vormgegeven. Wij begonnen met het spelen van het koor Gaudet chorus celestium, dat eigenlijk de zevende strofe is van die grote hymne. Dat was hier een gregoriaanse melodie die opgeschreven was in een vierkwartsmaat, in een bewerking van Ronald voor een huismuziek-ensemble. Daarna kwam de muziek voor het begin van de hymne, in een zetting van een onbekende middeleeuwse componist. Die muziek is overgeleverd in een manuscript dat bewaard wordt in een kasteel In Trent (Italie), een handschrift dat minimaal vierhonderd jaar oud is. Dit vijftiende-eeuwse stuk is vierstemmig: een cantus, de hoogste zanglijn, ondersteund door drie tenor-partijen. Vervolgens speelden wij de mooie muziek die componist Gilles Binchois (ca. 1400- 1460) had gebruikt voor zijn versie van deze hymne en daarmee belandden we in de muzikale opvattingen van de Vlaamse polyfonie, met een meerstemmigheid waarin elke partij zijn eigen weg lijkt te gaan. Toen was het even tijd voor een pauze en konden wij de kelen smeren met koffie en thee en voor de liefhebber was er nog een stukje kerststol. Kortom, wij werden goed verzorgd. Na de pauze gingen we onder Ronalds leiding bezig met Gaudet chorus celestium van componist G.P. da Palestrina, een van de grootste renaissance-componisten. Wij mochten met onze muziek laten horen hoe een Hemels koor de hemelen vervult, zoals de Latijnse tekst zegt. Natuurlijk kon Ronald niet helemaal om de bekende kerstmuziek heen. Met een verwijzing naar het feit dat In heel veel kerken met de kerstdagen Stille Nacht gezongen zou worden, legde hij ons een bijzonder arrangement voor: het Oostenrijkse lied van Franz Grüber en Joseph Mor heette opeens Noche de Paz, een arrangement dat rond 2000 in Venezuela was gemaakt. Dat leek een mooie afsluiting, maar plotseling ontdekten we dat we een partituur over het hoofd hadden gezien, namelijk een versie van A solis ortus cardine van de zestiende-eeuwse componist en muziekleraar Adrien Petit Coclio. Dat stuk konden we natuurlijk niet overslaan, maar daarna hebben wij helemaal in stijl tot slot nog een keer Noche de Paz gespeeld, waarna Louise Ronald bedankte voor de fijne muziekmiddag. Een middag waarop wij niet alleen kennis mochten maken met muziek rondom A solis ortus cardine, neergezet door diverse componisten, maar waarop we ook flink wat achtergrondinformatie meekregen!

 

Ad Hoc-Ensemble

Kerstconcert in ‘De Zonnestraal’ te Oldenzaal, 11 december 2018

Daar zitten ze dan in een halve cirkel in de recreatiezaal, de acht leden van het Ad Hoc-Ensemble van Huismuziek Twente: Maaike (sopraan) , Anita (alt), Madeleine (alt), Hans (tenor), Erna (tenor), Louise (bas), Jeanine (cello), en Jeannette (piano). Maaike heeft ze begeleid bij de voorbereiding en vervangt Jannie die ziek is. Ze hebben zich grondig voorbereid voor de uitvoering van dit kerstconcert op de kerstmiddag in „De Zonnestraal‟ te Oldenzaal. De ruimte is in kerstsfeer versierd. De bewoners en andere belangstellenden komen binnen en krijgen koffie/thee met iets lekkers erbij. Het programma en de teksten van de meezingliederen ligt op tafel. Voor de pauze begint het ensemble met drie meezingliederen: Nu zijt wellekome, De herdertjes lagen bij nachte en Wij komen tesamen. Daarna brengt het ensemble de Pastorale van Corelli ten gehore, draagt een van de begeleidsters een gedicht voor en speelt de groep Dies et laetitiae. Dan volgen Eer zij God in onze dagen, ’t Is geboren het God’lijk Kind en het Oldenzaalse kerstlied Een kindelien zo lovelik. Hans geeft bij dit laatste lied een korte toelichting. Naarmate het programma vordert en een aantal aanwezigen enthousiast mee gaat zingen, komt de stemming er steeds meer in. Mijn buurvrouw vertelt me blij: “Ik zong vroeger ook bij een koor”. Een enkeling reageert emotioneel. Vooral de echte Oldenzalers zingen het Oldenzaalse Kerstlied uit volle borst mee. Na de pauze begint Ad Hoc opnieuw met drie meezingliederen: Er is een Kindeke geboren, Hoe leit dit Kindeke, en O Kindeke klein, en veel van de aanwezigen delen daar graag zingend in mee. Het In dulce jubilo van het orkest leidt tot de voordracht van een tweede gedicht en daarna volgt Courante O herders, laat uw bokskens en schapen van Michael Praetorius. Het ensemble is daarin zo goed op dreef dat het dartelen van de dieren prachtig herkenbaar is! Het slot van het concert is natuurlijk voor iedereen bedoeld en zo werkt het ook: bij het overbekende We wish you a Merry Christmas en het Stille Nacht, Heilige Nacht zingen er heel veel mensen mee. Na een kort dankwoord van de leiding en opgetogen reacties van de bewoners wordt er nog even nagepraat onder het genot van een hapje en een drankje. Trots op de mensen van het ensemble en in muzikale kerstsfeer rijd ik door de schemer naar huis.

ad hoc

Interval november 2018

Wat is geweest:                  

Samenspelen met Ester van der Veen

Zo’n prachtige zonovergoten dag was het op 13 oktober, toen bijna dertig leden van Huismuziek bij elkaar kwamen bij en in de Stiftsschool… Eigenlijk jammer om binnen te gaan zitten, maar muziek maken is natuurlijk ook een groot genoegen! Dirigente-van-de-dag Ester van der Veen had een mooi programma bij elkaar gebracht dat uitging van de muziek van Venetië omstreeks 1600 en de invloed daarvan buiten Italië, en met de energie die we zo goed van Ester kennen, gingen we aan de slag. Dat leidde tot allerlei nieuwe muzikale ervaringen, muziek van Orlando di Lasso of van Banchieri speel ik niet elke dag, en we leerden ook enkele echte Estermuziektermen, zoals de ‘struikelrust’ en ‘spooktonen’ waar we volgens haar niet bang voor moesten zijn. Trekjes van die Venetiaanse muziek zoals de dubbelkorigheid brachten wel een niet-muzikale zaak aan het licht: velen van ons schuiven niet meer zo gemakkelijk door een oerwoud van muzieklessenaars op zoek naar een nieuwe plek in een ander koor. Gelukkig kwamen we daar wel doorheen, net zoals de tenoren toch echt aan het spelen kwamen nadat andere stemmen veel aandacht hadden gekregen. En, ook dat past bij de gedrevenheid van Ester, het was al duidelijk 4 uur geweest toen we haar waarschuwden dat het echt afgelopen was. Wat mij betreft: een heerlijke muziekmiddag! 

 

                    

 

                

Interval juni 2018

 

Wat is geweest:

Samenspel in Weerselo, met María Martínez Ayerza.

 

 

                                                                foto martina

 

Op 7 april 2018, de eerste echte zomerse lentedag, kwamen we als leden van Huismuziek Twente bijeen in de Stiftschool te Weerselo. Ons doel: samen muziek van grote componisten tot klinken brengen. De ontvangst, deze keer door de speelgroep Hengelo, was als vanouds allerhartelijkst, met koffie en allerlei lekkers waaronder Mozart-Kugeln (uit Salzburg natuurlijk). Heel toepasselijk, want voor deze dag stond de ouverture van Die Zauberflöte op het programma.

De enthousiastelingen die wél konden komen, we waren al met al met 22 personen, brachten de tijd door met aangename kout tot het startsein werd gegeven om onze instrumenten tevoorschijn te halen.

Vanaf dat moment was de leiding in de zeer bekwame handen van María Martínez Ayerza, bekend van ensembles als The Royal Wind Music, die voor het eerst een samenspeldag verzorgde voor Huismuziek Twente. María had een heel afwisselend programma samengesteld: van late renaissance tot de swingmuziek van Glenn Miller!

We startten met een canzon van Giovanni Gabrieli dat toch wat moeilijker bleek te zijn dan het er uit zag. Daarna volgden Mozarts ouverture voor Die Zauberflöte en van Rachmaninoff Blazhen muzh, een deel uit zijn grote koorwerk Vespers. We sloten af met Glenn Miller, jawel, die van Moonlight Serenade! Vooraf was er vooral bij de altspelers enige paniek omdat de partituur er echt moeilijk uitzag, maar María wist die spanning prima weg te werken en na een half uur klonk het stuk heel mooi. Zoiets kan dus ook op blokfluit. Al die muziek zal nog lang in onze gedachten nazingen.

Tussendoor hadden we een paar kleine pauzes en een langere pauze tussen de middag, die we besteedden aan het consumeren van hapjes en drankjes en de gebonden tomatensoep van het Stiftrestaurant, waarvan ik het recept wel zou willen hebben. Ook was het prettig om in die pauzes enige trouwe Huismuziekleden wat nader te leren kennen en bovendien kon dat allemaal in echt stralend, zomers aandoend weer! Het hartelijke welkom door Louise van Haaften en het dankwoord van Thijs Weststrate deden dirigente María zichtbaar goed. De dank van alle aanwezigen voor haar inzet werd concreet gemaakt met een fles Mesta, wijn uit Cuenca (Spanje) waar María geboren is, en een stukje Oud Oldenzaal (ja, die kaas bestaat echt!), maar volgens Thijs had die naam niets met de deelnemers te maken… Al met al was het een dag om niet snel te vergeten, met heerlijk weer, een prima organisatie en prachtige muziek. Graag tot ziens in Weerselo!

 

Nieuwjaarsreceptie en speelmiddag - 13 januari 2018

 

Tradities zijn er om het leven te veraangenamen. De Nieuwjaarsmiddag van Huismuziek is zo‟n heerlijk begin van het nieuwe Huismuziekjaar. Vertrouwd is het gezellige geroezemoes aan het begin. Circa 25 leden van Huismuziek Twente wensen elkaar de beste wensen. In de sfeervolle zaal van het

Stiftschooltje knisperen de kruimelende kniepertjes direct al onder onze voeten. De basis voor een mooie speelmiddag!

Maaike Dessens stond deze middag garant voor een goede voorbereiding en leiding. Zij had ons een gevarieerd en overvloedig repertoire toegestuurd. De zaalopstelling deelde zij dubbelkorig in.

We begonnen met V’amo di core dat Wolfgang Amadeus Mozart in 1782 schreef. Dit bleek een driekorige canon te zijn en dat past mooi in de jaren geleden door Arie Koorneef ingestelde traditie van een nieuwjaarscanon. Mozart had het alleen een beetje merkwaardig op papier gezet, maar dat legde,Maaike net zo lang uit tot we het snapten.

De Intrade en Paduana van Johann Schop zijn twee delen uit een Suite van deftige dansen. Hij schreef het ergens tussen 1590 en 1667. Ik moest al weer aan Arie denken die ons altijd wees op de eerbiedwaardige leeftijd, die sommige componisten in oude tijden toch bereikten.

FANFARE FOR A FESTIVAL van Colin Hand (1929-2015) baarde bij het thuis studeren veel muzikanten zorgen. Vanaf de bladmuziek leek het een grillig ritme, maar Maaike stelde ons gerust: “Het gaat lukken.”En dat deed het, maestoso.

In de pauze was er weer een glaasje glühwein of een kopje thee met nog meer kniepertjes. Dit alles werd, met assistentie van het bestuur, in de puntjes verzorgd door Willy Margadant, die daarmee ook al een traditie heeft opgebouwd.

Na de pauze kwam Canzon XXIV a 8 uit 1608 van Gioseffo Guami, alweer een dubbelkorig stuk. Fijn om te spelen en mooi om te horen. Als laatste nummer stond BATTAGLIA A DOPPIO CORO van Adriano Banchieri op de standaard. Een dubbelkorig strijdlied waarmee we een fijne speelmiddag afsloten.

Maaike wenste iedereen een fijn muzikaal jaar. Tot slot ruimden we met z‟n allen de zaal op met een hoofdrol voor Erna die de kniepertjeskruimels bijeen veegde.

En ja, twee delen van Bataglia a 8 van Gabrieli en Taffel-Consort van Simpon bleven ongespeeld. Die hebben we dus nog te goed voor een volgende keer. Daar zetten we wellicht in de toekomst de traditie mee voort!

 

Interval december 2017.

                                                           

Wat is geweest:

Vitaliteitsbeurs Enschede  31-10-2017.

Een Vitaliteitsbeurs, daar mag Huismuziek niet ontbreken vond men in de groep Enschede en het Ad Hoc Ensemble, al was het alleen maar om te laten zien hoe gezamenlijk muziek maken mensen vitaal houdt. Vandaar dan ook dat verschillende Huismuziekleden afgelopen oktober actief waren op de Vitaliteitsbeurs in Enschede. Het werd nog veel vitaler toen er bovendien twee andere generaties ook aanwezig bleken! De foto’s laten er iets van zien.